UWAGA !

Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 26 maja 2023 r. o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych ustaw, licencje w zakresie przewozu osób samochodem osobowym lub pojazdem samochodowym przeznaczonym konstrukcyjnie do przewozu powyżej 7 i nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą, dla których ich posiadacze w terminie do dnia 31 marca 2024 r. nie przedłożyli dokumentów potwierdzających spełnienie nowych wymagań określonych w art. 5c ust. 1 pkt 4 i 6 i art. 8 ust. 3 pkt 3a ustawy o transporcie drogowym, zachowują ważność do upływu okresu, na który zostały udzielone, jednak nie dłużej jednak niż do dnia 30 czerwca 2024 r.
     

UZYSKANIE LICENCJI

Podjęcie i wykonywanie krajowego transportu drogowego w zakresie przewozu osób samochodem osobowym lub pojazdem samochodowym przeznaczonym konstrukcyjnie do przewozu powyżej 7 i nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą wymaga uzyskania odpowiedniej licencji.

Powyższe licencje uprawniają do wykonywania przewozu wyłącznie na terenie Rzeczypospolitej Polskiej oraz nie uprawnia do wykonywania transportu drogowego taksówką

Licencji udziela się na czas oznaczony, nie krótszy niż 2 lata i nie dłuższy niż 50 lat.

Przepisów ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym nie stosuje się do przewozów drogowych wykonywanych przez podmioty niebędące przedsiębiorcami.

Wszelkie zmiany dotyczące licencji należy zgłaszać do organu w ciągu 28 dni.

Wymagane dokumenty:
1. Wniosek o udzielenie licencji na wykonywanie krajowego transportu drogowego w zakresie przewozu osób samochodem osobowym / pojazdem samochodowym  przeznaczonym konstrukcyjnie do przewozu powyżej 7 i nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą.
2. Oświadczenie członków organu zarządzającego osoby prawnej, osoby zarządzającej spółką jawną lub komandytową lub osoby prowadzącej działalność gospodarczą, że spełnia wymóg dobrej reputacji, o którym mowa w art. 5c ust. 1 pkt 1 tj. że:
a) nie zostały skazane prawomocnym wyrokiem za przestępstwa karne skarbowe lub przestępstwa umyślne: przeciwko bezpieczeństwu w komunikacji, mieniu, obrotowi gospodarczemu, wiarygodności dokumentów, środowisku lub warunkom pracy i płacy albo inne mające związek z wykonywaniem zawodu,
b) nie wydano im prawomocnego orzeczenia zakazującego wykonywania działalności gospodarczej w zakresie transportu drogowego.
3. Zaświadczenie o niekaralności z Krajowego Rejestru Karnego, opatrzone datą nie wcześniejszą niż miesiąc przed złożeniem wniosku , potwierdzające, że odpowiednio przedsiębiorca osobiście wykonujący przewozy, zatrudnieni przez niego kierowcy oraz kierowcy niezatrudnieni przez przedsiębiorcę, lecz wykonujący osobiście przewóz na jego rzecz, nie byli prawomocnie skazani za przestępstwa przeciwko życiu i zdrowiu oraz przeciwko wolności seksualnej i obyczajności, a także za przestępstwa, o których mowa w art. 59 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii, a ponadto nie orzeczono prawomocnie wobec nich zakazu wykonywania zawodu kierowcy.
4. Dokumenty potwierdzające spełnienie wymagań, o których mowa w art. 39a ust. 1 pkt 2-4 ww. ustawy przez przedsiębiorcę osobiście wykonującego przewozy, zatrudnionych przez niego kierowców oraz kierowców niezatrudnionych przez przedsiębiorcę, lecz wykonujących osobiście przewóz na jego rzecz:
a) kopia prawa jazdy (oryginał do wglądu lub kopia notarialna),
b) orzeczenie lekarskie o braku przeciwwskazań zdrowotnych do wykonywania pracy na stanowisku kierowcy,
c) orzeczenie psychologiczne o braku przeciwwskazań psychologicznych do wykonywania pracy na stanowisku kierowcy;
UWAGA!
Badania lekarskie wykonywane w celu stwierdzenia istnienia lub braku przeciwwskazań zdrowotnych do wykonywania pracy na stanowisku kierowcy przeprowadza się na podstawie przepisu art. 39 j ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym  oraz na zasadach określonych w art. 43 pkt 2 i art. 229 § 4 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy.
Badania psychologiczne wykonywane w celu stwierdzenia istnienia lub braku przeciwwskazań psychologicznych do wykonywania pracy na stanowisku kierowcy przeprowadza się na podstawie przepisu art. 39 k ust. 1 lub 39 m ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym.
5. Wykaz kierowców, o których mowa w pkt 4.
6.Wykaz pojazdów.
7. Dowód uiszczenia opłaty.

Opłaty administracyjne:

Okres ważności od 2 do 15 lat:
Za wydanie licencji: 320 zł
Za zgłoszenie każdego pojazdu i wydanie dla niego wypisu z licencji: 35,20 zł

Okres ważności powyżej 15 lat do 30 lat:
Za wydanie licencji: 380 zł
Za zgłoszenie każdego pojazdu i wydanie dla niego wypisu z licencji: 41,80 zł

Okres ważności powyżej 30 lat do 50 lat:
Za wydanie licencji: 450 zł
Za zgłoszenie każdego pojazdu i wydanie dla niego wypisu z licencji: 49,50 zł

PRZENIESIENIE UPRAWNIEŃ

Organ, który udzielił licencji przenosi uprawnienia z nich wynikające w razie:
- połączenia, podziału lub przekształcenia, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych,
- nabycia przedsiębiorstwa, o którym mowa w art. 45b ustawy z dnia 5 lipca 2018 r. o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej i innych ułatwieniach związanych z sukcesją przedsiębiorstw (Dz. U. z 2021 r. poz. 170), 
- sprzedaży przedsiębiorstwa, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 28 lutego 2003 r. - Prawo upadłościowe,
przedsiębiorcy posiadającego licencję - pod warunkiem spełnienia przez przedsiębiorcę przejmującego uprawnienia wynikające z licencji wymagań odpowiednio określonych w art. 5c ust. 1 ustawy o transporcie drogowym 

Postępowanie wszczyna się na wniosek przedsiębiorcy przejmującego uprawnienia.

Przeniesienie uprawnień odbywa się w drodze decyzji administracyjnej.

Wymagane dokumenty:
1. Wniosek - przeniesienie uprawnień
2. Dowód uiszczenia opłaty.
3. Do zwrotu: dotychczasowe wypisy z licencji.

Opłaty administracyjne :
Za przeniesienie uprawnień: 5 % opłaty jak za wydanie licencji
Za wydanie zmienionego wypisu: 1 % opłaty jak za wydanie licencji

Opłat można dokonywać przelewem na następujące rachunki bankowe:

Opłata administracyjna
na rachunek Starostwa Powiatowego w Policach nr:
88 1240 3943 1111 0000 4135 6946

Opłata skarbowa
na rachunek Urzędu Miejskiego w Policach nr:
71 1240 3927 1111 0010 6012 9650

Jeżeli w imieniu wnioskodawcy działa osoba trzecia wymagane jest złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury. Opłata skarbowa za złożenie ww. dokumentu wynosi – 17 zł.

Nie podlega opłacie skarbowej pełnomocnictwo udzielone małżonkowi, krewnym wstępnym (rodzicom, dziadkom, pradziadkom) i zstępnym (dzieciom, wnukom, prawnukom) oraz rodzeństwu. Za złożenie jednego pełnomocnictwa przez kilku mocodawców, opłata w wysokości 17 zł pobierana jest za każdy stosunek pełnomocnictwa wynikający z przedłożonego dokumentu. Wyjątek stanowi złożenie jednego pełnomocnictwa ustanowionego przez łącznego mocodawcę (np. małżonków), za które pobierana jest pojedyncza opłata w wysokości 17 zł).