USUNIĘCIE POJAZDU Z DROGI

Jednostką wykonującą zadania powiatu w zakresie holowania i przechowywania pojazdów usuniętych z drogi jest:

Przedsiębiorstwo Użyteczności Publicznej TRANS – NET S.A.
z siedzibą w Policach przy ul. Tanowskiej 8.

Osoba odpowiedzialna: Pan Krzysztof Mieszała, tel. 600 426 433.

Pojazd jest usuwany z drogi na koszt właściciela w przypadku:
a) pozostawienia pojazdu w miejscu, gdzie jest to zabronione i utrudnia ruch lub w inny sposób zagraża bezpieczeństwu;
b) nieokazania przez kierującego dokumentu potwierdzającego zawarcie umowy obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadacza pojazdu lub dowodu opłacenia składki za to ubezpieczenie, jeżeli pojazd ten jest zarejestrowany w kraju,
c) przekroczenia wymiarów, dopuszczalnej masy całkowitej lub nacisku osi określonych w przepisach ruchu drogowego, chyba że istnieje możliwość skierowania pojazdu na pobliską drogę, na której dopuszczalny jest ruch takiego pojazdu;
d) pozostawienia pojazdu nieoznakowanego kartą parkingową, w miejscu przeznaczonym dla pojazdu osoby niepełnosprawnej o obniżonej sprawności ruchowej oraz osób wymienionych w art. 8 ust. 2 ustawy Prawo o ruchu drogowym;
e) pozostawienia pojazdu w miejscu obowiązywania znaku wskazującego, że zaparkowany pojazd zostanie usunięty na koszt właściciela.

Pojazd może być usunięty z drogi na koszt właściciela, jeżeli nie ma możliwości zabezpieczenia go w inny sposób, w przypadku gdy:
a) kierowała nim osoba:
- znajdująca się w stanie nietrzeźwości lub w stanie po użyciu alkoholu albo środka działającego podobnie do alkoholu,
- nieposiadająca przy sobie dokumentów uprawniających do kierowania lub używania pojazdu;
b) jego stan techniczny zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego, powoduje uszkodzenie drogi albo narusza wymagania ochrony środowiska.

Pojazd może być przemieszczony lub usunięty z drogi, również  jeżeli utrudnia prowadzenie akcji ratowniczej.

ODBIÓR POJAZDU Z PARKINGU STRZEŻONEGO

1. Zezwolenie na odbiór pojazdu

Zgodnie z rozporządzeniem z dnia 22 czerwca 2011 r. w sprawie usuwania pojazdów, których używanie może zagrażać bezpieczeństwu lub porządkowi ruchu drogowego albo utrudniających prowadzenie akcji ratowniczej, podstawę do odbioru pojazdu usuniętego w trybie art. 130 a ust. 1 ustawy stanowi zezwolenie wystawione przez podmiot, który wydał dyspozycję usunięcia pojazdu.

Po uzyskaniu informacji o usunięciu pojazdu z drogi na podstawie art. 130a ust. 1 i 2 ustawy Prawo o ruchu drogowym właściciel pojazdu powinien udać się do siedziby podmiotu, który wydał dyspozycję usunięcia pojazdu. Podmiot ten jest uprawniony do wydania zezwolenia na odbiór pojazdu z parkingu, jeśli takie jest wymagane.

2. Należności za odholowanie pojazdu oraz jego przechowywanie na parkingu

Właściciel (lub osoba posiadająca prawo do dysponowania pojazdem), jest zobowiązany uregulować należności za holowanie oraz za czas przechowywania pojazdu na parkingu (ilość rozpoczętych dni liczona od dnia odholowania do dnia odbioru pojazdu z parkingu) wnosząc odpowiednią opłatę na rachunek bankowy Powiatu Polickiego:

88 1240 3943 1111 0000 4135 6946 BANK PEKAO S.A I/O POLICE

3. Odbiór pojazdu z parkingu przy ul. Tanowskiej 8

Po wpłaceniu należnej kwoty, właściciel udaje się na parking przy ul. Tanowskiej 8 celem odebrania pojazdu, okazując:
- dowód osobisty lub inny dokument stwierdzający tożsamość właściciela lub osoby uprawnionej do odbioru pojazdu,
- zezwolenie na odbiór pojazdu wystawione przez podmiot, który wydał dyspozycję usunięcia pojazdu,
- dowód rejestracyjny lub pozwolenie czasowe – w przypadku pojazdów, dla których nie jest wymagane zezwolenie na odbiór,
- dowód uiszczenia opłaty za usunięcie z drogi i przechowywanie pojazdu.

4. Opłaty za usunięcie i przechowywanie pojazdów usuniętych z drogi na parking strzeżony na podstawie UCHWAŁY NR LX/390/2023 RADY POWIATU W POLICACH z dnia 21 grudnia 2023 r.  obowiązujące w 2024 r.:

1) rower lub motorower:
a) za usunięcie – 166 zł,
b) za każdą dobę przechowywania – 28 zł;
2) motocykl:
a) za usunięcie – 324 zł,
b) za każdą dobę przechowywania – 30 zł;
3) pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t:
a) za usunięcie – 697 zł,
b) za każdą dobę przechowywania – 34 zł;
4) pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t do 7,5 t:
a) za usunięcie – 871 zł,
b) za każdą dobę przechowywania – 79 zł;
5) pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 7,5 t do 16 t:
a) za usunięcie – 1 230 zł,
b) za każdą dobę przechowywania – 112 zł;
6) pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 16 t:
a) za usunięcie – 1 813 zł,
b) za każdą dobę przechowywania – 199 zł;
7) pojazd przewożący materiały niebezpieczne:
a) za usunięcie – 2 205 zł,
b) za każdą dobę przechowywania – 290 zł;
8) hulajnoga elektryczna lub urządzenie transportu osobistego:
a) za usunięcie – 166 zł,
b) za każdą dobę przechowywania – 28 zł.

5. Opłaty za wydanie dyspozycji usunięcia pojazdu, jeżeli wydanie takiej dyspozycji spowoduje powstanie kosztów na podstawie UCHWAŁY NR LX/390/2023 RADY POWIATU W POLICACH z dnia 21 grudnia 2023 r.  obowiązujące w 2024 r.:

1) rower lub motorower – 155 zł;
2) motocykl – 155 zł;
3) pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t – 260 zł;
4) pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t do 7,5 t – 630 zł;
5) pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 7,5 t do 16 t – 1 230 zł;
6) pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 16 t – 1 813 zł;
7) pojazd przewożący materiały niebezpieczne – 2 205 zł;
8) hulajnoga elektryczna lub urządzenie transportu osobistego – 155 zł.

SKUTKI NIEODEBRANIA POJAZDU Z PARKINGU

Zgodnie z art. 130a ust. 10 ustawy, nieodebranie pojazdu z parkingu w terminie 3 miesięcy od dnia jego usunięcia z drogi spowoduje, że Starosta Policki wystąpi do sądu z wnioskiem o orzeczenie przepadku pojazdu na rzecz powiatu. Koszty związane z usunięciem, przechowywaniem, oszacowaniem, sprzedażą lub zniszczeniem pojazdu od wydania dyspozycji jego usunięcia do zakończenia postępowania zostaną ustalone i nałożone na właściciela, wszystkich współwłaścicieli i użytkowników w decyzji administracyjnej.