USUNIĘCIE POJAZDU Z DROGI

Informację o usunięciu z drogi pojazdu właściciel pojazdu uzyska we właściwej miejscowo komendzie powiatowej policji, która jednocześnie znajduje się w posiadaniu informacji, który z uprawnionych podmiotów wydał dyspozycje usunięcia pojazdu i na jakim parkingu strzeżonym pojazd został umieszczony.
Ponadto podmiot, który wydał dyspozycję usunięcia pojazdu ma obowiązek powiadomić o tym niezwłocznie właściciela pojazdu lub osobę która dysponowała samochodem na podstawie innego niż własność tytułu prawnego w chwili usunięcia pojazdu.

Pojazdy mogą być usunięte z drogi:

1. W trybie art. 130a ust. 1, 2 i 3 ustawy z dnia z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym. 

Pojazd jest usuwany z drogi na koszt właściciela w przypadku:
a) pozostawienia pojazdu w miejscu, gdzie jest to zabronione i utrudnia ruch lub w inny sposób zagraża bezpieczeństwu;
b) nieokazania przez kierującego dokumentu potwierdzającego zawarcie umowy obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadacza pojazdu lub dowodu opłacenia składki za to ubezpieczenie, jeżeli pojazd ten jest zarejestrowany w kraju,
c) przekroczenia wymiarów, dopuszczalnej masy całkowitej lub nacisku osi określonych w przepisach ruchu drogowego, chyba że istnieje możliwość skierowania pojazdu na pobliską drogę, na której dopuszczalny jest ruch takiego pojazdu;
d) pozostawienia pojazdu nieoznakowanego kartą parkingową, w miejscu przeznaczonym dla pojazdu osoby niepełnosprawnej o obniżonej sprawności ruchowej oraz osób wymienionych w art. 8 ust. 2 ustawy Prawo o ruchu drogowym;
e) pozostawienia pojazdu w miejscu obowiązywania znaku wskazującego, że zaparkowany pojazd zostanie usunięty na koszt właściciela.

Pojazd może być usunięty z drogi na koszt właściciela, jeżeli nie ma możliwości zabezpieczenia go w inny sposób, w przypadku gdy:
a) kierowała nim osoba:
- znajdująca się w stanie nietrzeźwości lub w stanie po użyciu alkoholu albo środka działającego podobnie do alkoholu,
- nieposiadająca przy sobie dokumentów uprawniających do kierowania lub używania pojazdu;
b) jego stan techniczny zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego, powoduje uszkodzenie drogi albo narusza wymagania ochrony środowiska.

Pojazd może być przemieszczony lub usunięty z drogi, również  jeżeli utrudnia prowadzenie akcji ratowniczej.

Usunięcie pojazdu z drogi odbywa się na podstawie dyspozycji wydanej przez upoważnione do tego podmioty, którymi są:
1. policjant - w sytuacjach, o których mowa w art. 130a, ust. 1-2 ustawy prawo o ruchu drogowym,
2. strażnik gminny (miejski) - w sytuacjach, o których mowa w art. 130a, ust. 1 pkt 1, 4 i 5 ustawy prawo o ruchu drogowym,
3. osoba dowodząca akcją ratowniczą - w sytuacji, o której mowa w art. 130a w ust. 3.

2.
 W trybie art. 130a ust. 1a ustawy z dnia z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym. 

Pojazd jest usuwany z drogi na koszt wykonującego przejazd drogowy również w przypadku gdy podczas kontroli drogowej podmiotu zagranicznego, stwierdzone zostanie naruszenie dotyczące przejazdu po drogach publicznych pojazdu nienormatywnego bez wymaganego zezwolenia lub niezgodnie z warunkami określonymi dla tego zezwolenia.
Wówczas osoba przeprowadzająca kontrolę na drodze zatrzymuje, za pokwitowaniem, dokumenty dotyczące przejazdu pojazdu nienormatywnego oraz dowód rejestracyjny (pozwolenie czasowe) pojazdu i usuwa pojazd, na koszt podmiotu zagranicznego wykonującego przejazd pojazdem nienormatywnym, na parking strzeżony jeżeli:
1) nie pobrano kaucji lub
2) nie usunięto stwierdzonego naruszenia.

3.  Zgodnie z art. 95, ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym - w trybie art. 130a ustawy z dnia z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym.

W przypadku stwierdzenia naruszenia obowiązków lub warunków przewozu drogowego przez podmiot wykonujący przewóz drogowy lub inne czynności związane z tym przewozem osoba przeprowadzająca kontrolę na drodze zatrzymuje, za pokwitowaniem, dokumenty podlegające kontroli i kieruje lub usuwa pojazd, na koszt podmiotu wykonującego przewóz drogowy, na najbliższy parking strzeżony, jeżeli:
1. nie pobrano kaucji - w przypadku podmiotu, o którym mowa w art. 94 ust. 3 ustawy o transporcie drogowym,
2. nie usunięto stwierdzonych nieprawidłowości, lub
3. zakaz lub ograniczenie ruchu uniemożliwia dalszą jazdę.

Usunięcie pojazdu z drogi odbywa się na podstawie dyspozycji wydanej przez inspektorów Inspekcji Transportu Drogowego.

ODBIÓR POJAZDU Z PARKINGU STRZEŻONEGO

1. Zezwolenie na odbiór pojazdu

Zgodnie z rozporządzeniem z dnia 22 czerwca 2011 r. w sprawie usuwania pojazdów, których używanie może zagrażać bezpieczeństwu lub porządkowi ruchu drogowego albo utrudniających prowadzenie akcji ratowniczej, podstawę do odbioru pojazdu usuniętego w trybie art. 130 a ust. 1 ustawy stanowi zezwolenie wystawione przez podmiot, który wydał dyspozycję usunięcia pojazdu.

Po uzyskaniu informacji o usunięciu pojazdu z drogi na podstawie art. 130a ust. 1 i 2 ustawy Prawo o ruchu drogowym właściciel pojazdu powinien udać się do siedziby podmiotu, który wydał dyspozycję usunięcia pojazdu. Podmiot ten jest uprawniony do wydania zezwolenia na odbiór pojazdu z parkingu, jeśli takie jest wymagane.

2. Należności za odholowanie pojazdu oraz jego przechowywanie na parkingu

Właściciel (lub osoba posiadająca prawo do dysponowania pojazdem), chcący odebrać pojazd z parkingu jest zobowiązany uregulować należności za holowanie oraz za czas przechowywania pojazdu na parkingu (ilość rozpoczętych dni liczona od dnia odholowania do dnia odbioru pojazdu z parkingu) na rachunek bankowy Powiatu Polickiego:

88 1240 3943 1111 0000 4135 6946 BANK PEKAO S.A I/O POLICE

3. Odbiór pojazdu z parkingu przy ul. Tanowskiej

Po wpłaceniu należnej kwoty, właściciel udaje się na parking przy ul. Tanowskiej 8 celem odebrania pojazdu, okazując:
- dowód osobisty lub inny dokument stwierdzający tożsamość właściciela lub osoby uprawnionej do odbioru pojazdu,
- zezwolenie na odbiór pojazdu wystawione przez podmiot, który wydał dyspozycję usunięcia pojazdu – w przypadku pojazdu usuniętego w trybie art. 130a ust. 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym,
- dowód rejestracyjny lub pozwolenie czasowe – w przypadku pojazdów, dla których nie jest wymagane zezwolenie na odbiór, tj. dla pojazdów usuniętych w trybie art. 130a ust. 1a, 2 oraz 3 ustawy Prawo o ruchu drogowym,
- dowód uiszczenia opłaty za usunięcie z drogi i przechowywanie pojazdu.

4. Opłaty za usunięcie i przechowywanie pojazdów usuniętych z drogi na parking strzeżony na podstawie UCHWAŁY NR LX/390/2023 RADY POWIATU W POLICACH z dnia 21 grudnia 2023 r.  obowiązujące w 2024 r.:

1) rower lub motorower:
a) za usunięcie – 166 zł,
b) za każdą dobę przechowywania – 28 zł;
2) motocykl:
a) za usunięcie – 324 zł,
b) za każdą dobę przechowywania – 30 zł;
3) pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t:
a) za usunięcie – 697 zł,
b) za każdą dobę przechowywania – 34 zł;
4) pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t do 7,5 t:
a) za usunięcie – 871 zł,
b) za każdą dobę przechowywania – 79 zł;
5) pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 7,5 t do 16 t:
a) za usunięcie – 1 230 zł,
b) za każdą dobę przechowywania – 112 zł;
6) pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 16 t:
a) za usunięcie – 1 813 zł,
b) za każdą dobę przechowywania – 199 zł;
7) pojazd przewożący materiały niebezpieczne:
a) za usunięcie – 2 205 zł,
b) za każdą dobę przechowywania – 290 zł;
8) hulajnoga elektryczna lub urządzenie transportu osobistego:
a) za usunięcie – 166 zł,
b) za każdą dobę przechowywania – 28 zł.

5. Opłaty za wydanie dyspozycji usunięcia pojazdu, jeżeli wydanie takiej dyspozycji spowoduje powstanie kosztów na podstawie UCHWAŁY NR LX/390/2023 RADY POWIATU W POLICACH z dnia 21 grudnia 2023 r.  obowiązujące w 2024 r.:

1) rower lub motorower – 155 zł;
2) motocykl – 155 zł;
3) pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t – 260 zł;
4) pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t do 7,5 t – 630 zł;
5) pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 7,5 t do 16 t – 1 230 zł;
6) pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 16 t – 1 813 zł;
7) pojazd przewożący materiały niebezpieczne – 2 205 zł;
8) hulajnoga elektryczna lub urządzenie transportu osobistego – 155 zł.

Jednostką wykonującą zadania powiatu w zakresie holowania i przechowywania pojazdów usuniętych z drogi jest:

Przedsiębiorstwo Użyteczności Publicznej TRANS – NET S.A.
z siedzibą w Policach przy ul. Tanowskiej 8.
osoba odpowiedzialna: Pan Krzysztof Mieszała, tel. 600 426 433.