Zarządcą dróg powiatowych na ternie Powiatu Polickiego jest Zarząd Powiatu w Policach.

Zarząd Powiatu w Policach, w odniesieniu do szkód zgłoszonych z ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej z tytułu zarządzania i administrowania drogami powiatowymi na terenie Powiatu Polickiego prowadzi działania w oparciu m. in. o art. 29 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych i rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie.

Ubezpieczycielem zarządcy drogi w 2020 i 2021 r. była: Compensa TU S.A. Vienna Insurance Group z siedzibą w Katowicach.

Ubezpieczycielem zarządcy drogi w 2022 r., 2023 r. i 2024 r. jest: Sopockie Towarzystwo Ubezpieczeń ERGO Hestia SA z siedzibą w Sopocie.

Odpowiedzialność zarządcy drogi za szkodę trwa 3 lata – tyle czasu ma poszkodowany na wystąpienie z roszczeniem odszkodowawczym.

Procedura zgłoszenia szkody:

Z wnioskiem o odszkodowanie ma prawo wystąpić właściciel pojazdu, posiadający stosowny tytuł własności mienia, które uległo uszkodzeniu. Dopuszcza się również złożenie wniosku przez  użytkownika pojazdu, rozumianego jako leasingobiorca, dzierżawca, najemca pojazdu, itp. Należy pamiętać, że osoba kierująca pojazdem w momencie zdarzenia nie może występować z roszczeniem odszkodowawczym.

W przypadku reprezentowania poszkodowanego przez osoby trzecie wymagane jest złożenie stosownego pełnomocnictwa.

Kompletnie wypełniony „Druk zgłoszenia szkody komunikacyjnej” lub "Druk zgłoszenia szkody osobowej" wraz z załącznikami należy złożyć do zarządcy drogi:
- osobiście w kancelarii głównej Starostwa Powiatowego w Policach, 72-010 Police, ul. Tanowska 8, parter, pok. 23;
- wysyłając za pośrednictwem poczty tradycyjnej na adres: Wydział Komunikacji i Transportu Starostwo Powiatowe w Policach, ul. Tanowska 8, 72-010 Police;
- wysyłając elektronicznie poprzez platformę ePUAP na adres: /starostwopolice/skrytka.

Nie ma możliwości przesłania druku zgłoszenia szkody drogą mailową.

Ewentualne pytania dotyczące spraw związanych ze zgłaszaniem szkód prosimy kierować na adres e-mail: szeremeta@policki.pl. Informacje można uzyskać również telefonicznie pod nr telefonu: 91 4328101.

Etapy załatwienia sprawy:

Początkowym etapem procedury likwidacyjnej jest przyjęcie zgłoszenia roszczenia odszkodowawczego złożonego na odpowiednim druku.
Bezpośrednio po zgłoszeniu dokonywana jest weryfikacja dokumentacji, a następnie przekazanie druku do firmy ubezpieczeniowej z pominięciem kwestii odpowiedzialności za szkodę. W wypadku wystąpienia niezgodności lub braków w zgłoszeniu wzywa się wnioskującego o uzupełnienie lub korektę informacji/dokumentacji.
Kolejnym etapem jest rozpatrzenie przez ubezpieczyciela otrzymanego wniosku o odszkodowanie, dokonanie oględzin pojazdu oraz wystąpienie do zarządcy drogi celem ustosunkowania się do zdarzenia z udziałem poszkodowanego, a także ustalenie kwestii uznania odpowiedzialności za zaistniałe zdarzenie.
Na tym etapie ubezpieczyciel weryfikuje:
- czy zarządca drogi dopełnił wszystkich obowiązków nałożonych na niego przepisami prawa oraz czy nie nastąpiło zdarzenie losowe np. zderzenie z dziką zwierzyną,
- czy wszystkie zgłaszane uszkodzenia pojazdu mogły nastąpić we wskazywanych przez poszkodowanego okolicznościach np. przy wjechaniu w ubytek danej wielkości i usytuowaniu, przy deklarowanej przez poszkodowanego prędkości pojazdu, itp.
- czy poszkodowany udokumentował powstanie szkody, gdyż ciężar udowodnienia, że do szkody doszło w danym miejscu i czasie z winny zarządcy drogi, leży po stronie poszkodowanego.
Ostatnim etapem postępowania jest wydanie przez ubezpieczyciela, decyzji w sprawie przyznania lub odmowy przyznania odszkodowania, z pouczeniem o terminie i sposobie wniesienia odwołania, jeżeli wnioskujący o odszkodowanie nie zgadza się, z wydaną przez ubezpieczyciela, decyzją.