UWAGA!!!

Procedura zgłoszenia nabycia dotyczy tylko pojazdów zakupionych do 31.12.2023 r.

Zgodnie z art. 78 ust. 2 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. prawo o ruchu drogowym właściciel pojazdu zarejestrowanego jest obowiązany zawiadomić Starostę o jego nabyciu, w terminie nieprzekraczającym 30 dni  od dnia dokonania jego zakupu.

Zgłoszenie nabycia pojazdu dokonuje się w organie właściwym dla miejsca zamieszkania osoby kupującej pojazd. Zawiadomienie o nabyciu pojazdu nie jest równoznaczne ze złożeniem wniosku o jego rejestrację.

Zgłoszenie nabycia pojazdu nie wymaga osobistej wizyty w Wydziale Komunikacji i Transportu. Wymagane dokumenty można złożyć w Kancelarii Głównej Starostwa Powiatowego w Policach (parter, wejście B), wysłać pocztą tradycyjną lub elektronicznie poprzez platformę ePUAP.

Jeżeli pojazd posiada kilku właścicieli, zgłoszenia nabycia muszą dokonać wszyscy właściciele pojazdu.

Zgłoszenia nabycia pojazdu można dokonać wyłącznie w stosunku do pojazdów zarejestrowanych na ternie Polski .

Osoba, która była zobowiązana do zawiadomienia starosty o nabyciu pojazdu i która tego obowiązku nie dotrzymała, podlega karze pieniężnej od 200 do 1000 zł. Przedmiotowe kary nakładane są w odrębnym postępowaniu administracyjnym.

Wymagane dokumenty:
1.
Zawiadomienie o nabyciu pojazdu.
2. Kopia dowodu własności pojazdu (w szczególności: umowa kupna-sprzedaży, faktura, umowa darowizny, umowa zamiany, prawomocne orzeczenie sądu, akt poświadczenia dziedziczenia).

Za zgłoszenie nabycia pojazdu nie są pobierane opłaty administracyjne
.

Opłaty skarbowe:
Jeżeli w imieniu wnioskodawcy działa osoba trzecia wymagane jest złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury. Opłata skarbowa za złożenie ww. dokumentu wynosi – 17 zł.

Nie podlega opłacie skarbowej pełnomocnictwo udzielone małżonkowi, krewnym wstępnym (rodzicom, dziadkom, pradziadkom) i zstępnym (dzieciom, wnukom, prawnukom) oraz rodzeństwu. Za złożenie jednego pełnomocnictwa przez kilku mocodawców, opłata w wysokości 17 zł pobierana jest za każdy stosunek pełnomocnictwa wynikający z przedłożonego dokumentu. Wyjątek stanowi złożenie jednego pełnomocnictwa ustanowionego przez łącznego mocodawcę (np. małżonków), za które pobierana jest pojedyncza opłata w wysokości 17 zł).

Jeżeli dokument stwierdzający pełnomocnictwo nie może pozostać w aktach sprawy w oryginale, organ uwierzytelnia kopię tego dokumentu, pobierając opłatę w wysokości 5 zł za każdą stronę potwierdzaną za zgodność z oryginałem.

Opłaty można dokonać bezgotówkowo kartą w terminalu płatniczym podczas zgłaszania nabycia pojazdu lub wcześniej przelewem na poniższy rachunek bankowy:

Opłata skarbowa
na rachunek Urzędu Miejskiego w Policach nr:
71 1240 3927 1111 0010 6012 9650