Zgłoszenie nabycia pojazdu
UWAGA!!!
Procedura zgłoszenia nabycia dotyczy tylko pojazdów zakupionych do 31.12.2023 r.
Zgodnie z art. 78 ust. 2 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. prawo o ruchu drogowym właściciel pojazdu zarejestrowanego jest obowiązany zawiadomić Starostę o jego nabyciu, w terminie nieprzekraczającym 30 dni od dnia dokonania jego zakupu.
Zgłoszenie nabycia pojazdu dokonuje się w organie właściwym dla miejsca zamieszkania osoby kupującej pojazd. Zawiadomienie o nabyciu pojazdu nie jest równoznaczne ze złożeniem wniosku o jego rejestrację.
Zgłoszenie nabycia pojazdu nie wymaga osobistej wizyty w Wydziale Komunikacji i Transportu. Wymagane dokumenty można złożyć w Kancelarii Głównej Starostwa Powiatowego w Policach (parter, wejście B), wysłać pocztą tradycyjną lub elektronicznie poprzez platformę ePUAP.
Jeżeli pojazd posiada kilku właścicieli, zgłoszenia nabycia muszą dokonać wszyscy właściciele pojazdu.
Zgłoszenia nabycia pojazdu można dokonać wyłącznie w stosunku do pojazdów zarejestrowanych na ternie Polski .
Osoba, która była zobowiązana do zawiadomienia starosty o nabyciu pojazdu i która tego obowiązku nie dotrzymała, podlega karze pieniężnej od 200 do 1000 zł. Przedmiotowe kary nakładane są w odrębnym postępowaniu administracyjnym.
Wymagane dokumenty:
1. Zawiadomienie o nabyciu pojazdu.
2. Kopia dowodu własności pojazdu (w szczególności: umowa kupna-sprzedaży, faktura, umowa darowizny, umowa zamiany, prawomocne orzeczenie sądu, akt poświadczenia dziedziczenia).
Za zgłoszenie nabycia pojazdu nie są pobierane opłaty administracyjne.
Opłaty skarbowe:
Jeżeli w imieniu wnioskodawcy działa osoba trzecia wymagane jest złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury. Opłata skarbowa za złożenie ww. dokumentu wynosi – 17 zł.
Nie podlega opłacie skarbowej pełnomocnictwo udzielone małżonkowi, krewnym wstępnym (rodzicom, dziadkom, pradziadkom) i zstępnym (dzieciom, wnukom, prawnukom) oraz rodzeństwu. Za złożenie jednego pełnomocnictwa przez kilku mocodawców, opłata w wysokości 17 zł pobierana jest za każdy stosunek pełnomocnictwa wynikający z przedłożonego dokumentu. Wyjątek stanowi złożenie jednego pełnomocnictwa ustanowionego przez łącznego mocodawcę (np. małżonków), za które pobierana jest pojedyncza opłata w wysokości 17 zł).
Jeżeli dokument stwierdzający pełnomocnictwo nie może pozostać w aktach sprawy w oryginale, organ uwierzytelnia kopię tego dokumentu, pobierając opłatę w wysokości 5 zł za każdą stronę potwierdzaną za zgodność z oryginałem.
Opłaty można dokonać bezgotówkowo kartą w terminalu płatniczym podczas zgłaszania nabycia pojazdu lub wcześniej przelewem na poniższy rachunek bankowy:
Opłata skarbowa
na rachunek Urzędu Miejskiego w Policach nr:
71 1240 3927 1111 0010 6012 9650
Załączniki (2) | Metadane | Drukuj | Historia zmian |
Metadane
Źródło informacji: | Katarzyna Szeremeta |
Data utworzenia: | (brak danych) |
Wprowadził do systemu: | Katarzyna Szeremeta |
Data wprowadzenia: | 2021-05-31 13:39:21 |
Opublikował: | Katarzyna Szeremeta |
Data publikacji: | 2021-05-31 14:07:59 |
Ostatnia zmiana: | 2024-01-16 14:35:55 |
Ilość wyświetleń: | 4099 |