Pojazd podlega wyrejestrowaniu przez organ właściwy ze względu na miejsce ostatniej rejestracji pojazdu. Wyrejestrowanie odbywa się na wniosek właściciela.

Pojazd wyrejestrowany nie podlega powtórnej rejestracji za wyjątkiem pojazdu odzyskanego po kradzieży, zabytkowego, unikatowego, ciągnika rolniczego i przyczepy rolniczej oraz pojazdu wyrejestrowanego z tytułu wywozu z kraju lub zbycia za granicę.

DEMONTAŻ POJAZDU (ZEZŁOMOWANIE)

Wykaz stacji demontażu i punktów zbierania pojazdów znaleźć można na stronie https://rejestr-bdo.mos.gov.pl/Registry/Index, po wybraniu województwa oraz rozwinięciu odpowiedniej rubryki: ,,Wypełnione działy i tabele wniosku” wybierając: Dział III Tabela 3- Prowadzący stacje demontażu oraz Dział III Tabela 2 – Prowadzący punkt zbierania pojazdów.

Wymagane dokumenty:
1. Wniosek o wyrejestrowanie pojazdu .
2. Zaświadczenie o demontażu pojazdu.
UWAGA!
Jeżeli pojazd został oddany na stację demontażu za granicą, dokument potwierdzający kasację pojazdu w języku obcym należy przedłożyć wraz z tłumaczeniem na język polski wykonanym przez tłumacza przysięgłego lub konsula.
3. Unieważniony dowód rejestracyjny.
4. Unieważnione tablice rejestracyjne.
5. Unieważniona dodatkowa tablica rejestracyjna na bagażnik rowerowy, jeżeli była wydana.
6. Dowód własności - jeżeli wniosek o wyrejestrowanie pojazdu składa osoba, która nie widnieje jako właściciel w dowodzie rejestracyjnym.
7. Polisa OC (do wglądu).
UWAGA!
Właściciel pojazdu ma obowiązek posiadania ważnej umowy ubezpieczenia OC do dnia demontażu pojazdu.

W przypadku utraty dowodu rejestracyjnego lub tablic rejestracyjnych, właściciel pojazdu składa oświadczenie pod odpowiedzialnością karną o ich utracie.

Opłata skarbowa:
Za decyzję o wyrejestrowaniu pojazdu: 10 zł

W przypadku nieprzedłożenia przez właściciela pojazdu zaświadczenia o demontażu pojazdu, organ rejestrujący, po upływie 30 dni od dnia otrzymania zaświadczenia od przedsiębiorcy prowadzącego stację demontażu albo równoważnego dokumentu wydanego w innym państwie, dokonuje wyrejestrowania pojazdu z urzędu.

KRADZIEŻ POJAZDU

Wymagane dokumenty:
1.
Wniosek o wyrejestrowanie pojazdu.
2. Oświadczenie właściciela pojazdu, złożonego pod odpowiedzialnością karną za fałszywe zeznania, o kradzieży pojazdu wraz z tablicami rejestracyjnymi.
3. Dowód rejestracyjny. 
4. Dodatkowa tablica rejestracyjna na bagażnik rowerowy, jeżeli była wydana.
5. Dowód własności - jeżeli wniosek o wyrejestrowanie pojazdu składa osoba, która nie widnieje jako właściciel w dowodzie rejestracyjnym.

W przypadku utraty dowodu rejestracyjnego właściciel pojazdu składa oświadczenie o ich utracie.

Opłata skarbowa:
Za decyzję o wyrejestrowaniu pojazdu: 10 zł

SPRZEDAŻ POJAZDU ZA GRANICĘ / ZAREJESTROWANIE POJAZDU ZA GRANICĄ

Wniosek o wyrejestrowanie pojazdu z powodu zbycia za granicę lub z powodu jego zarejestrowania za granicą może złożyć zarówno zbywca, jak i nabywca pojazdu.

Wymagane dokumenty:
1.
Wniosek o wyrejestrowanie pojazdu.
2. Dokument potwierdzający zbycie pojazdu za granicę (np. umowa kupna-sprzedaży, faktura) i oświadczenie o zbyciu pojazdu za granicę lub kopia dokumentu potwierdzającego rejestrację pojazdu za granicą.

Opłata skarbowa:
Za decyzję o wyrejestrowaniu pojazdu: 10 zł

TRWAŁA I ZUPEŁNA UTRATA POJAZDU BEZ ZMIANY W ZAKRESIE PRAWA WŁANOŚCI  (SPŁONIĘCIE, ZATONIĘCIE POJAZDU)

Pojazd podlega wyrejestrowaniu przez organ właściwy ze względu na miejsce ostatniej rejestracji pojazdu, na wniosek właściciela, w przypadku udokumentowanej trwałej i zupełnej utraty posiadania pojazdu bez zmiany w zakresie prawa własności. Zgodnie z aktualnym orzecznictwem językowa analiza wskazanego powyżej przepisu wskazuje, że warunkiem wyrejestrowania pojazdu jest "udokumentowanie" przez wnioskodawcę, że nastąpiła "trwała", a zatem stała, niepodlegająca zmianie i "zupełna", to jest całkowita, utrata posiadania pojazdu bez zmiany w zakresie prawa własności.
Dokument to akt pisemny stanowiący wyrażenie określonych informacji, obejmujący zarówno dokumenty urzędowe w rozumieniu art. 76 Kpa, jak i inne "dowody pisemne" mające znaczenie w sprawie. Za taką interpretacją tego zwrotu przemawia konieczność zapewnienia mu pewności i wiarygodności poprzez sformalizowanie (dokumentowanie) sposobu stwierdzenia istnienia okoliczności mogącej mieć znaczenie prawne. Tak rozumiane "udokumentowanie" nie może być zastąpione "oświadczeniem" osoby, która wnioskuje o wyrejestrowanie pojazdu. Oświadczenia będące wypowiedzią zawierającą czyjeś przekonania lub oznajmującą coś nie mieszczą się w polu znaczeniowym pojęcia "udokumentowanie", a zatem nie mają znaczenia z punktu widzenia przesłanek wyrejestrowania pojazdu w przedmiotowym zakresie.

Wymagane dokumenty:
1.
Wniosek o wyrejestrowanie pojazdu.
2. Dokument potwierdzający trwałą i zupełną utratę pojazdu.
3. Potwierdzenie wniesienia opłaty na rzecz właściwej gminy na realizację zadań związanych z utrzymaniem czystości i porządku w gminie.
4. Dowód rejestracyjny.
5. Tablice rejestracyjne.
6. Dodatkowa tablica rejestracyjna na bagażnik rowerowy, jeżeli była wydana.
7. Dowód własności - jeżeli wniosek o wyrejestrowanie pojazdu składa osoba, która nie widnieje jako właściciel w dowodzie rejestracyjnym.

W przypadku utraty dowodu rejestracyjnego lub tablic rejestracyjnych, właściciel pojazdu składa oświadczenie o ich utracie.

Opłata skarbowa:
Za decyzję o wyrejestrowaniu pojazdu: 10 zł

Opłata skarbowa:
Jeżeli w imieniu wnioskodawcy działa osoba trzecia wymagane jest złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury. Opłata skarbowa za złożenie ww. dokumentu wynosi – 17 zł.

Nie podlega opłacie skarbowej pełnomocnictwo udzielone małżonkowi, krewnym wstępnym (rodzicom, dziadkom, pradziadkom) i zstępnym (dzieciom, wnukom, prawnukom) oraz rodzeństwu. Za złożenie jednego pełnomocnictwa przez kilku mocodawców, opłata w wysokości 17 zł pobierana jest za każdy stosunek pełnomocnictwa wynikający z przedłożonego dokumentu. Wyjątek stanowi złożenie jednego pełnomocnictwa ustanowionego przez łącznego mocodawcę (np. małżonków), za które pobierana jest pojedyncza opłata w wysokości 17 zł).

Jeżeli dokument stwierdzający pełnomocnictwo nie może pozostać w aktach sprawy w oryginale, organ uwierzytelnia kopię tego dokumentu, pobierając opłatę w wysokości 5 zł za każdą stronę potwierdzaną za zgodność z oryginałem.

Opłat można dokonywać bezgotówkowo kartą w terminalu płatniczym podczas wyrejestrowywania pojazdu lub wcześniej przelewem na podany poniżej numer konta:

Opłata skarbowa
na rachunek Urzędu Miejskiego w Policach nr:
71 1240 3927 1111 0010 6012 9650