Nadanie cech identyfikacyjnych pojazdu i/lub wykonanie tabliczki znamionowej zastępczej

Nowy numer VIN wraz z tabliczką znamionowa nadaje się w sytuacji gdy:
1. wymieniono ramę lub podwozie na nowe bez numeru fabrycznego,
2. numer VIN został zatarty lub sfałszowany w przypadku gdy:
a) pojazd został kupiony na licytacji publicznej,
b) wydano prawomocne orzeczenie sądu potwierdzającego własność pojazdu,
c) odzyskano pojazd po kradzieży,
3. numer VIN uległ skorodowaniu lub zniszczeniu podczas wypadku drogowego/naprawy,
4. pojazd jest zabytkowy bez wybitego numeru VIN,
5. pojazd został zbudowany przy wykorzystaniu nadwozia, podwozia lub ramy konstrukcji własnej, którego markę określa się jako „SAM”.

Nową tabliczkę znamionowę nadaje się w sytuacji gdy uległa ona uszkodzeniu lub zatarciu. 

WYMAGANE DOKUMENTY
1. Wniosek
2. Dowód rejestracyjny
3. Dokument stwierdzający konieczność nadania nowych cech identyfikacyjnych: 
a) dowód własności ramy lub podwozia pojazdu, w którym dokonano wymiany ramy lub podwozia na odpowiednio ramę lub podwozie bez numeru fabrycznego (sytuacja nr 1);
b) dowód odprawy celnej przywozowej, jeżeli podwozie lub rama zostały sprowadzone z terytorium państwa niebędącego państwem członkowskim (sytuacja nr 1);
c) dokumenty stwierdzające nabycie pojazdu na licytacji publicznej lub od podmiotu wykonującego orzeczenie o przepadku pojazdu na rzecz Skarbu Państwa, w którym cecha identyfikacyjna uległa zatarciu lub sfałszowaniu (sytuacja nr 2a);
d) prawomocne orzeczenie sądu ustalające prawo własności pojazdu, w którym cecha identyfikacyjna uległa zatarciu lub sfałszowaniu (sytuacja nr 2b);
e) dokumenty stwierdzające odzyskanie pojazdu po kradzieży, w którym cecha identyfikacyjna uległa zatarciu lub sfałszowaniu (sytuacja nr 2c);
f)  opinia rzeczoznawcy samochodowego o braku celowej ingerencji w numer VIN (sytuacja nr 3 i 4); 
UWAGA!
Rzeczoznawca wydający opinię musi być wpisany na listę rzeczoznawców samochodowych prowadzoną przez Ministra właściwego do ds. transportu. Aktualną listę można sprawdzić tu: https://www.gov.pl/web/infrastruktura/lista-rzeczoznawcow-samochodowych
g) zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu zgodności pojazdu zabytkowego, w którym cecha identyfikacyjna nie została umieszczona (sytuacja nr 4);
h) oświadczenie, że pojazd jest zbudowany przy wykorzystaniu nadwozia, podwozia lub ramy konstrukcji własnej, którego markę określa się jako „SAM” (sytuacja nr 5);
4. zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu technicznym - jeżeli uszkodzeniu/zatarciu uległa wyłącznie tabliczka znamionowa.

Opłaty skarbowe:
Za wydanie decyzji - 10,00 zł

Po wykonaniu przez okręgową stację diagnostyczną nabicia numeru nadwozia, podwozia lub ramy należy złożyć wniosek o wydanie nowego dowodu rejestracyjnego zawierającego nową cechę identyfikacyjną.

Opłaty administracyjne:
1. Wymiana dowodu rejestracyjnego bez pozwolenia czasowego - 54 zł
2. Wymiana dowodu rejestracyjnego z pozwoleniem czasowym*- 72,50 zł

* pozwolenie czasowe – dokument uprawniający do poruszania się pojazdem za granicą w okresie oczekiwania na nowy dowód rejestracyjny

Jeżeli w imieniu wnioskodawcy działa osoba trzecia wymagane jest złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury. Opłata skarbowa za złożenie ww. dokumentu wynosi – 17 zł.

Nie podlega opłacie skarbowej pełnomocnictwo udzielone małżonkowi, krewnym wstępnym (rodzicom, dziadkom, pradziadkom) i zstępnym (dzieciom, wnukom, prawnukom) oraz rodzeństwu. Za złożenie jednego pełnomocnictwa przez kilku mocodawców, opłata w wysokości 17 zł pobierana jest za każdy stosunek pełnomocnictwa wynikający z przedłożonego dokumentu. Wyjątek stanowi złożenie jednego pełnomocnictwa ustanowionego przez łącznego mocodawcę (np. małżonków), za które pobierana jest pojedyncza opłata w wysokości 17 zł).

Jeżeli dokument stwierdzający pełnomocnictwo nie może pozostać w aktach sprawy w oryginale, organ uwierzytelnia kopię tego dokumentu, pobierając opłatę w wysokości 5 zł za każdą stronę potwierdzaną za zgodność z oryginałem.

Opłat można dokonywać bezgotówkowo kartą w terminalu płatniczym podczas składania wniosku lub wcześniej przelewem na poniższy rachunek bankowy:

Opłata skarbowa
na rachunek Urzędu Miejskiego w Policach nr:
71 1240 3927 1111 0010 6012 9650