Podjęcie i wykonywanie transportu drogowego w zakresie pośrednictwa przy przewozie rzeczy wymaga uzyskania odpowiedniej licencji.
Licencja na wykonywanie transportu drogowego w zakresie pośrednictwa przy przewozie rzeczy obejmuje pośrednictwo w przewozach krajowych i międzynarodowych.
Licencja udzielana jest na okres od 2 do 50 lat, wydawana jest bez wypisów.
Przepisów ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym nie stosuje się do przewozów drogowych wykonywanych przez podmioty niebędące przedsiębiorcami.

Wszelkie zmiany dotyczące licencji należy zgłaszać do organu w ciągu 28 dni.

Wymagane dokumenty:

1. Wniosek o udzielenie licencji na wykonywanie transportu drogowego w zakresie pośrednictwa przy przewozie rzeczy.
2. Oświadczenie osoby zarządzającej transportem lub oświadczenie osoby uprawnionej na podstawie umowy do wykonywania zadań zarządzającego transportem w imieniu przedsiębiorcy.
3. Kopia certyfikatu kompetencji zawodowych (poświadczona notarialnie lub oryginał do wglądu).
4. Dokument potwierdzający posiadanie sytuacji finansowej zapewniającej podjęcie
i prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie transportu drogowego określonej dostępnymi środkami finansowymi lub majątkiem w wysokości 50.000 euro*. Dopuszczalne formy to:
a) Poświadczone przez audytora lub odpowiednio upoważnioną osobę roczne sprawozdanie finansowe.
W sprawozdaniu finansowym podstawą oceny spełnienia warunków posiadania sytuacji finansowej przedsiębiorcy jest wielkość wykazywana w bilansie i zdefiniowana w przepisach art. 3 ust 1 pkt 29 ustawy o rachunkowości. Taką wielkością są aktywa netto, przez które rozumie się aktywa jednostki pomniejszone o zobowiązania, odpowiadające wartościowo kapitałowi (funduszowi) własnemu (tj. część A pasywów wykazanych po prawej stronie bilansu) oraz ewentualnie posiadanym rezerwom na zobowiązania (tj. część B pkt. I pasywów wykazanych po prawej stronie bilansu).
Zgodnie z art. 45 ust. 2 ustawy o rachunkowości sprawozdanie finansowe składa się z:
- bilansu;
- rachunku zysków i strat;
- informacji dodatkowej, obejmującej wprowadzenie do sprawozdania finansowego oraz dodatkowe informacje i objaśnienia.

b) Dokument potwierdzający dysponowanie środkami pieniężnymi w gotówce lub na rachunkach bankowych.
Zaświadczenie o stanie konta bankowego lub dokument potwierdzający złożenie gotówki do depozytu sądowego.
c) Dokument potwierdzający posiadanie akcji, udziałów lub innych zbywalnych papierów wartościowych. 
Dokument z biura maklerskiego lub wyciąg z KRS.
d) Dokument potwierdzający udzielenie gwarancji lub poręczenia bankowego.
Dokument z banku o udzieleniu gwarancji lub poręczenia, inny dokument potwierdzający udzielenie gwarancji (jednak przedsiębiorca powinien wówczas przedstawić dodatkowo dokument potwierdzający, iż gwarant posiada środki finansowe na ewentualne dokonywanie wypłat na rzecz beneficjenta gwarancji.
e) Dokument potwierdzający własność nieruchomości.
Wyciąg z księgi wieczystej, wyciąg z rejestru gruntów, akt notarialny, postanowienie sądu (jednakże w każdym  z przypadków z przedłożonych dokumentów winna jednoznacznie wynikać obecna wartość nieruchomości lub przedsiębiorca winien przedłożyć inny dokument potwierdzający jej wartość – np. aktualną wycenę dokonaną przez rzeczoznawcę majątkowego lub polisę ubezpieczeniową).
UWAGA!
Roczne sprawozdanie finansowe jest obowiązkowa formą udokumentowania zdolności finansowej dla przedsiębiorcy, który jest obowiązany na podstawie przepisów z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości do sporządzania takiego sprawozdania. W przypadku przedsiębiorcy, który nie jest do tego obowiązany, organ w drodze odstępstwa może zgodzić się lub wymagać jednej z form udokumentowania zdolności finansowej (pkt b), c), d) lub e).
5. Oświadczenie o spełnieniu wymogu dobrej reputacji dotyczące osoby wchodzącej w skład organu zarządzającego osoby prawnej, osoby zarządzającej spółką jawną, komandytową lub osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą.
6. Dowód uiszczenia opłaty.

*przy ocenie sytuacji finansowej stosuje się średni kurs Euro ogłaszany przez Narodowy Bank Polski,  obowiązujący  w ostatnim dniu roku poprzedzającego rok, w którym ocena jest dokonywana.

Opłaty administracyjne:
Za wydanie licencji (okres ważności od 2 do 15 lat) 800 zł
Za wydanie licencji (okres ważności powyżej 15 do 30 lat) 900 zł
Za wydanie licencji (okres ważności powyżej 30 do 50 lat) 1000 zł

PRZENIESIENIE UPRAWNIEŃ

Organ, który udzielił licencji przenosi uprawnienia z nich wynikające w razie:
- połączenia, podziału lub przekształcenia, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych,
- nabycia przedsiębiorstwa, o którym mowa w art. 45b ustawy z dnia 5 lipca 2018 r. o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej i innych ułatwieniach związanych z sukcesją przedsiębiorstw (Dz. U. z 2021 r. poz. 170), 
- sprzedaży przedsiębiorstwa, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 28 lutego 2003 r. - Prawo upadłościowe,
przedsiębiorcy posiadającego licencję - pod warunkiem spełnienia przez przedsiębiorcę przejmującego uprawnienia wynikające z licencji wymagań odpowiednio określonych w art. 5c ust. 2 ustawy o transporcie drogowym 

Postępowanie wszczyna się na wniosek przedsiębiorcy przejmującego uprawnienia.

Przeniesienie uprawnień odbywa się w drodze decyzji administracyjnej.

Wymagane dokumenty:
1. Wniosek - przeniesienie uprawnień
2. Dowód uiszczenia opłaty.

Opłaty administracyjne :
Za przeniesienie uprawnień: 5 % opłaty jak za wydanie licencji


Opłat można dokonywać przelewem na następujące rachunki bankowe:

Opłata administracyjna
na rachunek Starostwa Powiatowego w Policach nr:
88 1240 3943 1111 0000 4135 6946

Opłata skarbowa
na rachunek Urzędu Miejskiego w Policach nr:
71 1240 3927 1111 0010 6012 9650

Jeżeli w imieniu wnioskodawcy działa osoba trzecia wymagane jest złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury. Opłata skarbowa za złożenie ww. dokumentu wynosi – 17 zł.

Nie podlega opłacie skarbowej pełnomocnictwo udzielone małżonkowi, krewnym wstępnym (rodzicom, dziadkom, pradziadkom) i zstępnym (dzieciom, wnukom, prawnukom) oraz rodzeństwu. Za złożenie jednego pełnomocnictwa przez kilku mocodawców, opłata w wysokości 17 zł pobierana jest za każdy stosunek pełnonomocnictwa wynikający z przedłożonego dokumentu. Wyjątek stanowi złożenie jednego pełnomocnictwa ustanowionego przez łącznego mocodawcę (np. małżonków), za które pobierana jest pojedyncza opłata w wysokości 17 zł).